Jag & min träning

Lina heter jag, 35 år. Två barn på 6 respektive 11 år. Jobbar inom Apoteket AB och spenderar en del tid på träning…

11899965_10153531402059985_1343795362205932601_n

Hur mycket tränar du på en vecka?

– Jag tränar cirka sex pass på gymmet i veckan. Min träning i dagsläget består av mycket styrketräning. Sedan lever jag ett väldigt aktivt liv i övrigt, jag går oftast en promenad om dagen, gärna på morgonen. Men det ser jag inte som träning, utan för att få luft, vakna till liv och låta kroppen komma igång.

Hur mår du efter ett riktigt grymt träningspass?

– Efter ett träningspass mår jag som bäst. Jag älskar känslan av att känna mig helt slutkörd efteråt. Trots att kroppen är helt slut så ger träningen mig så mycket energi och så fort jag fått i mig lite att äta så är jag redo och känner mig pigg och fräsch igen.

Du lever ett liv med barn,  jobb och träning. Hur återhämtar du dig?

– Träningen har blivit min frizon och min tid då jag kopplar bort vardagsstressen. Att sedan få komma hem, äta middag och ha en lugn kväll på soffan är otroligt viktigt för mig. Att återhämta mig med näringsrik mat är något jag värderar högt. Jag ser alltid till att mata kroppen med den energi den behöver och boostar kroppen med mycket vitaminer, speciellt nu på hösten och kommande vinter. Sömn är också något jag värderar högt, jag ser alltid till att få sova minst sju timmar per natt vilket gör att jag orkar hålla ett bra tempo under dagarna. Det gäller att lära känna och lyssna på kroppens signaler och agera utifrån det.

Vad kan du irritera dig på när du är på gymmet?

– Jag brukar försöka att gå in i min egna bubbla och köra mitt eget race när jag är på gymmet. Just för att jag inte har allt för mycket tid att spilla där. Jag tränar oftast med min särbo och då kör vi intensivt 1-1½ timme. Men jag kan irritera mig på människor som inte har någon vett och etikett. Det rör sig om så banala saker som att lägga tillbaka rätt vikter på rätt plats och att inte ta upp en maskin som man inte använder. Och visst, är du på gymmet är du där för att träna och svettas, men att vara fräsch och lukta gott när du väl är där är inte fel. Man behöver inte komma till gymmet och lukta svett innan man kört igång. Något annat som kan vara väldigt irriterande är folk som missuppfattat allt och tror att gymmet är någon fritidsgård… Mycket prat och lite träning!

Berätta om dina matvanor! 

– Den här hösten har jag bestämt mig för att gå på diet. Jag har anlitat en coach som gör mitt kostschema och har min särbo som PT, vilket fungerar väldigt bra! (Frågor angående dieten kan besvaras via mail). Jag är nu inne på vecka 5 och kommer köra minst 12 veckor. Att äta nyttig och näringsrik kost är däremot inga konstigheter för mig. Jag älskar nyttigheter. Annars bortsett från dieten nu så brukar jag tänka att jag äter 80 procent cleant och hälsosamt och resterande 20 procent precis vad som helst, det kan vara allt från ett onyttigare restaurangbesök eller glass och godis hemma i soffan. För mig passar det jättebra att äta tre stora mål om dagen, det vill säga frukost, lunch och middag. Däremellan äter jag mellanmål och sedan ett kvällsmål innan jag går och lägger mig. Jag ser till att få i mig näring från protein, kolhydrater och fett vid varje mål och gillar mat som ger mig energi och gör att jag fungerar i vardagen. Kosten är väldigt viktig för mig och jag äter gärna ekologiskt.

Exempel på en kostdag för mig kan vara (ej under diet):

Frukost: Fiberhavregrynsgröt toppat med färska bär, ägg, eller lätt naturell yoghurt med granola. Kaffe.

Lunch: Oxfärs eller kyckling med råris och grönsaker.

Mellanmål: Frukt, ägg, nötter, en proteinbar, en juice eller keso.

Middag: Samma som lunch.

Kvällsmat: Kvarg med bär och nötter eller lätt naturell yoghurt med granola.

 

Har träning alltid funnits i ditt liv?

Jag har alltid haft ett ganska aktivt liv sedan barnsben. Brottning, ridning, koståkning, fotboll, work out är några av aktiviteterna. När jag var 18 kom intresset för styrketräning och sedan kom löpning. Det är väl snarare när jag och en arbetskamrat som för snart 2 år sedan körde igång med Fitnessfighten som det blev ett riktigt stort intresse med både träningen och kosten. Det har bara rullat på!

 

Vill DU komma igång med träning och kost så gå in på World of Shapes hemsida och kolla på de olika programmen. Det kommer även släppas ett nytt program nu den 25:e som inriktar sig på mage, rumpa, lår och som garanterat får midjemåttet i byxorna att minska.

Kom igen och kör hårt!

Har du frågor går det bra att maila mig på –>linisen80@hotmail.com

//Lina

Leave a reply