Popcorn

image

Just som jag gläder mig åt att popcorn har visat sig vara nyttigt (nyttigare än grönsaker…) så slår Jacob Gudiol hål på den myten. Han säger att det inte finns något vetenskapligt stöd för tesen och eftersom jag är ganska övertygad om att han har rätt så får jag nöja mig med att popcorn är hyfsade snacks. Ja, om de inte dryper av olja, salt eller socker, eller är doppade i smör, alltså. Lyckligtvis föredrar jag mina popcorn så torra som möjligt och med en väldigt liten nypa salt. Nyttigare än grönsaker var väl inte något jag var riktigt övertygad om heller…

Annars fungerar just grönsaker väldigt bra som snacks. Sockerärter är supergoda precis som de är. Rädisor också. Morötter, selleri, paprika, gurka i stavar är mums. Om man vill doppa dem i något gott kan man göra en kvargröra med kryddor i, eller fixa egen lite magrare hummus. Det finns massor med recept, som man kan modifiera. Jag hittade ett gott recept hos ICA (www.ica.se, recept hummus-4794 från 2001). Uteslut oljan och späd med lite vatten till rätt konsistens.

Man kan även göra goda grönsakssnacks i ugnen. Lägg t ex blomkåls- och broccolibuketter på en plåt. Spraya med en gnutta olja, strö över pumpakärnor och ev en liten nypa salt. Skaka plåten och ugnsbaka i 200 grader tills grönsakerna blivit krispiga och fått lite färg. Fungerar även med tunna skivor av rotsaker…. Mums!

Sen är det kanske bra att fundera på när och hur man äter snacks över huvud taget… I Storbritannien kallas det “grazing” dvs att beta (så som djur gör i beteshagar för att få tiden att gå). Gör inte så! Om du vill äta snacks, gör det vid speciella tillfällen, ta tid på dig att känna smaken och njut av tillfället!

Jag heter Katarina och är Hälsocoach hos World of Shape 👣

Leave a reply

 

I mitt skafferi

Nu är det snart dags för ny månad vilket brukar innebära nya deltagare i våra program. Är du en av dem som bestämt dig för att hänga med oss så är det bara för mig att gratulera ti[...]